Entree magazine | ZOMER 2024

Horecaondernemer Bjorn van Dijl: ‘Rosé Ultimate Provence begrip onder gasten’

Foto’s: gemaakt tijdens het Ultimate Provence-event bij Le Barrage

De zomer schreeuwt om een goede rosé. Gelukkig zit de kwaliteit van dit segment de laatste tijd flink in de lift. De favoriet van ondernemer Bjorn van Dijl, eigenaar van zes zaken Restaurant KITA , Le Barrage, Grand cafe Willaerts, 2 vestigingen van Il Mercato en Urban Streetfood Bar, de Ultimate Provence – door zijn gasten al afgekort tot ‘UP’. “Het is echt een complete wijn.”

Horecaondernemer Bjorn van Dijl is fan van rosé. Eerlijk: dat was vroeger wel anders. Hij vertelt: “Rosé is sinds vijf, zes jaar helemaal terug van weggeweest. Maar die snelle opmars kwam de kwaliteit helaas niet altijd ten goede. Zonde, want rosé is natuurlijk een grote favoriet onder terrasgasten. Gelukkig is het niveau nu veel beter. Rosé – vooral die uit de Provence – is niet langer een slobberwijntje, maar een echte kwaliteitswijn”, aldus Van Dijl.

GROTE SPELER

Van Dijl is een grote speler in de regio’s Drechtsteden, Rotterdam en de Alblasserwaard. Met de Willaerts Group bestiert hij zes zaken, waaronder Kita (waarmee hij in 2023 een Entree Award won), Le Barrage en twee vestigingen van Il Mercato. Een derde Il Mercato wordt nog voor komende zomer geopend.

Het geheim van zijn succesverhaal zit ‘m volgens Van Dijl in de combi van aandacht voor detail, gunstige prijs-kwaliteitverhouding en goede service. “De kennis van ons personeel is top. Bovendien hebben we steevast veel medewerkers rondlopen. Voordat gasten kunnen wenken, staan zij al aan tafel.”

20240424 Ultimate launch party LR (100 van 152)

METEEN VERKOCHT

Omdat Van Dijl volgens eigen zeggen klaar was met de overhypete rosé, ging hij een paar jaar geleden zelf op zoek naar een echte kwaliteitsrosé. Eentje die nog niet bekend was bij het grote publiek. In Spanje liep hij tegen de Ultimate Provence aan. “Ik was meteen verkocht. De wijn heeft een frisse, fruitige en bloemige smaak en een mooie, bleke kleur.”

“Het is een doordrinkbare rosé; perfect voor op het terras. Maar de wijn heeft ook diepgang, dus hij past goed bij een lichte pasta, mooie salade, fusion-gerecht of een plateau fruits de mer. Het is echt een complete wijn.”

7 - Premium rose Ultimate Provence - Delta Wines - Promotioneel4 - Premium rose Ultimate Provence - Delta Wines - Promotioneel
Met twee flessen in de achterbak reed Van Dijl terug naar huis. “Ik heb onze sommeliers laten proeven, zij waren ook laaiend enthousiast.” De Ultimate Provence moest en zou dus op de kaart komen bij de zaken van de Willaerts Group.

Van Dijl vond een Nederlandse wijnhandelaar die de wijn importeerde en introduceerde de rosé in zijn zaken. Het werd een instant succes, gasten zijn er dol op. De populariteit van de wijn verspreidde zich als een olievlek over andere zaken, vertelt de ondernemer: “Ultimate Provence is echt een begrip aan het worden, sommige gasten vragen nu niet meer om een rosé, maar om een glas ‘UP’.” Inmiddels koopt Van Dijl de prestigieuze rosé in bij Delta Wines, de grootste importeur van wijn en alcoholvrije dranken in Nederland.

3 - Premium rose Ultimate Provence - Delta Wines - Promotioneel

Bjorn van Dijl

VAN SAINT-TROPEZ TOT SYDNEY

Ook buiten Nederland is de premium rosé een hit. In tophotels, restaurants en beachclubs over de hele wereld – van Saint-Tropez tot Sydney – wordt de Ultimate Provence gedronken. Gasten zijn niet alleen weg van de wijn zelf, maar ook van de karakteristieke fles, die de rosé een exclusieve uitstraling geeft. Van Dijl lacht: “Met name de 3-liter- en Magnumflessen zijn populair. Als gasten de kans krijgen, grissen ze een lege fles uit de glasbak voor thuis.”

Premium rose Ultimate Provence - Delta Wines - Promotioneel2 - Premium rose Ultimate Provence - Delta Wines - Promotioneel 2