Bjorn van Dijl. © Milan Rinck
Amy van den Berg | AD nov 2024

Bjorn van Dijl opent kersvers grand café Noordkade: ‘Voor carpaccio kun je geen 21,50 vragen in Nederland’

Terwijl drankjes en diners in restaurants onbetaalbaar dreigen te worden, breidt horecamagnaat Bjorn van Dijl zijn culinaire rijk weer uit. Hij opent dit keer een nieuw grand café, waar je terechtkunt voor klassiekers als een croque monsieur, vol au vent, saté en steak tartare. ,,Mensen gaan tegenwoordig anders uiteten.”

Het nieuwe grand café Noordkade komt vlak naast zijn restaurants Kita én Il Mercato in Hendrik-Ido-Ambacht. En kan toegevoegd worden aan de inmiddels behoorlijk illustere lijst horecazaken van Van Dijl. In maart opent het kersverse grand café aan De Noordkade de deuren, is althans de bedoeling. In een pand dat al jaren leegstaat. ,,We zijn volop bezig met de voorbereidingen. Het betreft een volledig kaal pand, dus alles moet worden verbouwd”, glimlacht Van Dijl.

,,Dat is ook de reden dat er niet zo eenvoudig iemand te voor te porren was, voor die lege ruimte, om er wat van te maken.” Er was een poos terug sprake van dat restaurantketen De Beren erin zou gaan, maar die zag er toch vanaf. ,,Het vraagt een hoop investeringen om een restaurant te starten in zo’n kaal pand. En de helft van die investeringen zie je nooit meer terug. Dat gaat namelijk in vloeren zitten, muren, in het plafond”, zegt Van Dijl.

Dus ook voor Van Dijl was het aanvankelijk niet erg aantrekkelijk. ,,Maar de sportschool ernaast had meer ruimte nodig. Dus we konden een dealtje sluiten: als jij je sportschool uitbreidt, wil ik wel de andere helft van het pand gebruiken. Dan is het een investering voor samen”, zegt Van Dijl. ,,En is het wel te doen.”

Met grand café Noordkade wil Van Dijl expliciet terug naar de basis, benadrukt hij. ,,Het moet een soort Willaerts worden, maar toch ook weer niet. Daar hebben we iets te veel toegegeven aan trends de laatste jaren, zoals sushi en bites. We willen weer gewoon de klassiekers op de kaart: saté, een uitsmijtertje ham-kaas.” Grand café Noordkade krijgt een sjiek interieur, maar: ,,Niet te sjiek. We hebben nu veel designzaken, zoals bijvoorbeeld Kita. Dat schrikt sommige mensen ook enorm af. Het grand café moet echt voor iedereen zijn.”

Gestegen personeelskosten door loonsverhogingen, hogere inkoopkosten, hoge energieprijzen. Makkelijk is het niet in deze tijd om een restaurant te openen, maar Van Dijl heeft één groot voordeel: de schaal. ,,Dat is hier wel echt belangrijk.” Omdat hij zoveel restaurants heeft, kan hij alles in grotere hoeveelheden inkopen en het personeel inzetten op meerdere plekken. ,,We hebben één HR-afdeling, één facilitaire afdeling. En we kunnen vanwege de hoeveelheid restaurants elke keer grote hoeveelheden voedsel en drank tegelijk inkopen, tegen een gunstiger prijs dan bij kleinere hoeveelheden. Dat zijn schaalvoordelen. Dat is fijn op dit moment, want alles is gewoon fucking duur geworden. Ik zeg het maar zoals het is.”

Maar ondanks het schaalvoordeel, is het ook voor Van Dijl nog een uitdaging de gerechten en drankjes een beetje ‘betaalbaar’ te houden. ,,Voor carpaccio kun je geen 21,50 euro vragen in een restaurant in Nederland, dat willen mensen er niet voor betalen, maar eigenlijk zou dat wel zoveel moeten kosten. Snap je? Voor een biertje geldt hetzelfde: 5 euro zou dat moeten kosten. Maar dat kan niet. Dus je moet op zoek naar creatieve manieren. Het is in deze tijd zaak om goede inkoopdeals te maken.”

Daarbij wil hij zeker niet inboeten op kwaliteit. ,,We willen de beste groenteboer met de beste prijs, beste slager idem. Ik wil de beste kwaliteit. Het prijswinnende Schmidt Zeevis in Rotterdam komt hier elke dag vis leveren, bijvoorbeeld.”

Want één ding staat als een paal boven water voor Van Dijl. Alleen met kwaliteit gaat de race worden gewonnen. ,,Mensen zijn selectiever dan voor coronatijd, kijken eerst goed waar ze hun schaarse geld aan uitgeven. De goede restaurants zitten ramvol, de slechte blijven leeg.”